Innholdsmarkedsføring er et til dels forvirrende begrep som dekker flere og absolutt ulike markedsstrategier. I første rekker har vi journalister som i flere år hadde enerett på distribusjon av nyheter og således innhold. De anser, sammen med sine respektive mediehus, innholdsmarkedsføring (content marketing) for å være betalt journalistikk

“Om Atomic ski betaler meg penger for å skrive om de fantastiske atomic skiene som gjorde hele min opplevelse av skikjøring i Sierra Madre fjellene til en eksepsjonelt spennende og fantastisk opplevelse”

Det finnes andre produsenter, som også med rette. Vil hevde at det er de som er den originale leverandøren av innholdsmarkedsføring. Jeg snakker da om massemediene som film, radio, tv serier, musikk videoer og spill.

“Når Frank Underwood i House Of Cards ser på sin fantastisk utformede Breitling klokke for `nte gang, håper Breitling produsenten at vi skal falle for makten og prestisjen som klokken gir.

Og begge de ovennevnte gruppene har på mange måter rett. En eller annen plass mellom adblockere (programvare som fjerner annonser på nett, både fra Facebook, Google og YouTube) DVR opptakere på vanlige TV-apparater som gir oss muligheten til å spole forbi reklamen. Og nye streaming-tjenester som lar oss se det vi vil uten reklame i det hele tatt. Er det hevet over de fleste tvilere og skeptikere at nye markedsføringsverktøy får sitt inntog.

Her kan du se en video av meg prate om produktintegrasjon

Personlig anser jeg ikke noe av de ovennevnte for content marketing eller innholdsmarkedsføring. For meg er det journalisten sine artikler eller Underwood sine klokker, produkt integrasjon og først og fremst reklame. Fordi det som markedsverktøy har flest likhetstrekk med de verktøyene reklamebyråene bruker og som er innenfor det vi i markedsføring henviser til som ulike push strategier.

“Produkt Integrasjon er å forsøksvis eksponere deg for noe du som kunde ikke har vært på bevisst søken etter”

Som bringer meg til sakens kjerne. For meg er innholdsmarkedsføring en mye enklere oppgave de fleste bedrifter er i stand til å gjøre på egen hånd med noe innputt fra en profesjonell partner. Innholdet er; hvem du er, hva du er god til og om det gagner flere enn deg. Det betyr at bedriften må definere hvem den er, sin spisskompetanse og om det finnes gode synergier mot andre individer/organisasjoner, som potensielle kunder og ambassadører (referanser for andre kunder) vil tillegge en så stor verdi at du blir en foretrukket leverandør. Så må det budskapet sammenfattes og presenteres. Og det skal ikke pushes på noen. Det presenteres på bedriften sin hjemmeside, Twitter-konto, YouTube-kanal, Facebook-side osv. Det presenteres der og skal fungere som en bekreftelse mot alle interessegrupper på det du og dere er den dere sier der er, at der kan og er god til det dere skal og deretter reflekterer og representerer de verdiene dere sier dere gjør.

Min definisjon på Innholdsmarkedsføring er således å gi et digitalt liv til bedriftens identitet, kompetanse og verdi.Slik at bedriftens omgivelser finner bekreftelse, i sine digitale kanaler, når de gjør sin research på dere som leverandør eller deltaker i et prosjekt.

“Om snekker Andersen er god på gipsplater. Da kan snekker Andersen lage en video om hvordan man enkelt kan fikse en gipsplate. Denne videoen legger så snekker Andersen ut på sin hjemmeside, Facebook-side, Google+ konto, YouTube-kanal osv. Så er snekker Andersen opptatt av dyrevelferd og hver gang snekker Andersen tjener penger, så gir han 20kg for til hundene på FOD gården (foreningen for omplassering av dyr) Dette deler han også på sine profiler. Snekker Andersen passer også på at hans kunder, de som synes han er flink til å fikse gipsvegger, legger ut små kommentarer på snekkerne sine sosiale profiler.

Dette er innholdsmarkedsføring; det er presentasjon av snekkerne, det er dokumentasjon av hva han er god på, det er bekreftelser fra objektive parter på at snekkeren er flink, og at han er et godt menneske som tenker på andre enn seg selv. Når snekkeren sender inn sitt anbud neste gang, og de som skal ansette gjør sine undersøkelser. Så der det denne informasjonen de vil finne. Er dette gjort bra nok, vil innholdsmarkedsføring, lede til salg.